Boller Tangzhong metoden




  • 900 gram Toro fin kakemix  og exstra for når du baker ut 

  • 5 dl melk 

  • 2 egg 

  • 100 gram sukker

  • 25 gram fersk gjær

  • 1 ts kardemomme

    1/2 ts salt

  • 150 gram smør

  • Smør, kanel og sukker til fyll

    Egg til pensling 


    Start med Tangzhong jevningen. Ha 100 gram mel og 4 dlmelk i en kjele, og visp godt sammen. Jevningen skal varmes opp på middels varme til den blir som en litt tykk grøt. Jevningen skal ikke koke. Veldig viktig! 
    Nå må drn kjøles helt ned til slt er kaldt dette er veldig viktig venta ca 3 timer gir glemte og sjekke i mellom 

    Rør ut gjær i resten av melken som er kald
    Tilsett alt i bakebollen utnom smøret
    Så elt all i ca 5 min ta smøret i kalde terninger i røren og elt ca 10-15 min den skal bære klissete ikke ha i mere mel

    Dekk i plast og sett i et halv kaldt rom i over natten (satte min i kottet )

    Strø litt mel på benken og kna sammen. Bruk minst mulig mel her. Del deigen i to like store deler. Kjevle ut deigen til en stor firkant jeg brukte fingrene og klappa det utover gikk fint det å hadde ingen anelse hvor kjevla er etter jul og smør utover smør, sukker og kanel.
    Jeg brukte halve på boller fir å teste til fastelaven og delte opp 7 store og klappa de sammen lett i fingra dette er kliss så bruk hansker istede for mel og ikke slå de for hardt

    Sett så på heving under plast ca 60 minutter

    Forvarm ovnen til 225 grader. 
    Benytt over og undervarme 
    Visp lett sammen ett egg evt melk hva du foretrekker selv 
    Pensle og sett på steiking midt i ovnen tid de er gylnebrune ca 15-20 min spørs på ovnen din

    Trenger tid og tålmodig for dette mrn resultatet hva tiptop og smakte ikke glutenfri yey 

    Jeg har ikke testet ut annet mel eller tørr gjær men virker sikert det å





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

snart er det Jul og det betyr mye som frister for de små med cøliaki

Smultringer